> ‘Het Nieuwe Leren’ van Pleyade geeft leerlingen ruimte zich te ontwikkelen

‘Het Nieuwe Leren’ van Pleyade geeft leerlingen ruimte zich te ontwikkelen

Vrouwelijke verpleegster neemt de bloeddruk op van een mannelijke senior

Werken in de zorg is prachtig maar ook uitdagend. Daarom is het belangrijk dat je al tijdens je opleiding alle ruimte hebt om te leren en ontwikkelen. Dat vinden ze bij Pleyade ook. Daarom startte de ouderenzorgorganisatie in september het “Nieuwe Leren’, een traject voor BBL-leerlingen waarin zij gedurende hun opleiding bovenformatief zijn.

Het roer om

Door leerlingen niet meer mee te nemen in de bezetting kunnen zij optimaal leren en ontwikkelen. Voorheen draaiden leerlingen mee in het vaste rooster, waardoor ze eigenlijk vooral werkzaamheden uitvoerden die ze al goed konden. Door drukte op de werkvloer kregen ze onvoldoende de tijd om met goede begeleiding nieuwe werkzaamheden te leren. En hierover in gesprek te gaan met collega’s en werkbegeleiders.

Daarom gaat nu bij Pleyade het roer om, vertelt Reina van Zoeren, adviseur opleidingen: “Het belangrijkste is dat leerlingen de tijd en de ruimte krijgen om alles uit hun opleiding te kunnen halen. Dat lukt op deze manier veel beter. Leerlingen werken onder begeleiding aan hun leerdoelen in de praktijk. Daarvoor heeft Pleyade werkbegeleiders opgeleid, zij ondersteunen en coachen de leerlingen. Zij krijgen daar ook extra tijd voor. De praktijkopleiders trainen en coachen deze werkbegeleiders “nieuwe stijl” en monitoren het proces. Zo werken we met elkaar aan een positief en gezond leerklimaat.”

Het Nieuwe Leren

Eén van de aanleidingen van dit nieuwe concept was een evaluatie onder leerlingen, teamhoofden en werkbegeleiders. “Er was weinig ruimte en tijd om te leren en ontwikkelen, een constant gevoel van druk, weinig begeleiding – Dat zijn veelgehoorde reacties in de zorg, en dus ook bij ons.. Door tekorten op de werkvloer kregen de leerlingen simpelweg niet genoeg ruimte om echt te leren”, vertelt Reina. Dat is nu veranderd.

Positief leerklimaat

Zorgmedewerkers uit je vaste rooster halen in deze krappe arbeidsmarkt: dat is een gewaagde stap. “Dat is het zeker, maar een positief leerklimaat bieden is voor ons ook belangrijk”, legt Reina uit. “We hebben al eens geëxperimenteerd met een klas die deels bovenformatief leerde, en die waren zoveel positiever. Dat is de doorslag geweest om hiervoor te kiezen.” Natuurlijk betekent dit ook dat er extra mensen moeten worden aangenomen op een aantal locaties om de formatie op peil te houden. Als het goed is, zorgt dit op de lange termijn voor goed opgeleide zorgmedewerkers die terugkijken op een leerzame en fijne opleidingstijd en vervolgens graag bij ons blijven werken.”

Eén-op-één begeleiding

In september zijn de eerste 15 BBL-leerlingen aangenomen. Zij krijgen allemaal 4 uur per week persoonlijke begeleiding op één van de deelnemende locaties. Het doel is uiteindelijk dit programma over heel Pleyade uit te rollen met 90 BBL-leerlingen op jaarbasis. Deze manier van leren en werken is uniek in de omgeving: Pleyade heeft hiermee een primeur.